Een jaar geleden werd ik door een goede vriend voorgesteld aan José en Bart, twee leden van het innovatieteam van Middin. Ik vertelde hun over Pictostudio voor Office en onze plannen om meer software met Visitaal-pictogrammen te ontwikkelen. Zoals een chat- en messaging app waarmee je picto-berichten naar elkaar kunt sturen.
Veel apps met pictogrammen zijn bedoeld om informatie tussen begeleider en cliënt te delen. Wij wilden juist een app te ontwikkelen waarmee cliënten onderling kunnen communiceren. Zo kunnen ook cliënten met een verstandelijke beperking profiteren van technische ontwikkelingen, maak je ze digitaal vaardiger en vergroot je hun wereld. We zijn ervan overtuigd dat juist Visitaal-pictogrammen hiervoor zeer geschikt zijn.
De ogen van José en Bart begonnen te fonkelen. Voor Middin hadden studenten van de Haagse Hogeschool jaren eerder al eens onderzocht of het bouwen van zo’n chat-app haalbaar was. Er was enthousiast gereageerd op de ontwerpen en aanbevelingen van de studenten, maar het was nog niet gelukt om een bedrijf te vinden die de app ook kon en wilde bouwen.
Ontwikkeling van Pictostudio Hallo
Wat volgde is een waardevolle samenwerking: samen met Middin zijn we Pictostudio Hallo gaan ontwikkelen. We hebben uitgebreid gesproken met cliënten, begeleiders en logopedisten. We hebben samen met cliënten in kaart gebracht welke begrippen het belangrijkst zijn en wat voor berichten cliënten en hun netwerk (ouders, familie, vrienden, begeleiders) elkaar het liefst willen sturen.
Het ontwikkelen van een app voor LVB-cliënten kost veel tijd. Zo moet de app bij een eerste gebruik direct duidelijk zijn, goed beveiligd worden en werken op zoveel mogelijk oude en nieuwe toestellen. Daarom discussiëren we binnen ons team uitvoerig over de locatie, vorm, kleur en functie van elk element in de app. We betrekken het innovatieteam, de logopedisten en vanzelfsprekend de cliënten regelmatig bij die gesprekken.
Komende vrijdag wordt het weer spannend voor ons: dan houden we de tweede grote test met cliënten van Middin. We kijken tijdens zo’n test naar het gebruiksgemak, of men de pictogrammen makkelijk kan vinden en hoe we begeleiders kunnen helpen bij de uitrol van de app binnen een zorginstelling.
Pas als wij en de gebruikers echt tevreden zijn gaan we live. Gelukkig zijn de reacties heel positief; we verwachten Pictostudio Hallo in april of mei 2019 officieel te lanceren.
Mijn nichtje heeft een verstandelijke beperking, woont in een woongroep en maakt nu gebruik van de spraakfunctie van whatapp . Ik ben zelf gespecialiseerd in ouderen en technologie en kom graag een keer kijken tijdens een oefensessie, als dat kan.